Hidden Beers of Belgium

Bierboeken, kan je daar ooit genoeg van in huis hebben? In mijn geval zeker niet.  En nu helemaal niet nu ik thuis een nieuwe boekenplank ter beschikking heb.
Gisteren kwam er met “Hidden Beers of Belgium” een nieuw boek op markt, geschreven door Breandán Kearney.  

De officiële lancering voor België vond plaats in de raadszaal van het statige Brouwershuis op de Grote Markt in Brussel waarbij een keure aan brouwers en genodigden waren.
Het Brouwershuis is al een paar eeuwen in het bezit van de Federatie van de Belgische Brouwers, en als bierliefhebber een mytische plek om een keer te mogen vertoeven.
Heel speciaal is het certificaat van Unesco voor de erkenning van het immateriële erfgoed van de Belgische Biercultuur dat daar bewaard wordt.

De naam van de auteur klinkt niet meteen Belgisch en dat klopt.  Breandán Kearney is een Ier die al ruim 10 jaar in België woont en werkt en zeker geen onbekende is in de Belgische bierscene.
Hij was medeoprichter van Siphon bieren in Damme, waar hij later ook weer uitstapte om full time schrijver/podcaster te worden, en met succes.

Breandán heeft ondertussen al bijdrages geleverd voor toonaangevende magazines in binnen- maar vooral buitenland en kan als winnaar van onder andere de prestigieuze International Association of Culinary Professionals (IACP) award .
Hij is misschien het bekendst van de Belgian Smaak website en bijbehorende podcast waar hij in gesprek gaat met de groten der Belgische brouwers en daarbuiten.

“Hidden Beers of Belgium” concentreert zich op een selectie van Belgische brouwers verspreid over heel het land die naast goede bieren een goed verhaal hebben maar te weinig gekend zijn bij de modale bierdrinker.
Elke brouwerij komt mooi in beeld met een beschrijving van het bier en een uitgebreid interview met de brouwers.
Het boek is in het Engels geschreven en er is geen Nederlandstalige versie beschikbaar;

Een aantal namen om je alvast warm te maken zijn HopHemel, Misery Beer, Boerenerf, Contreras, ’t Verzet, De Ranke, Dok Brewing en meer.
Om het extra gemakkelijk te maken worden er telkens 3 locaties gegeven waar de bieren te koop zijn.

De fotografie werd verzorgd door de Amerikaanse fotografe Ashley Joanna, die al eerder met Breandan samenwerkte voor andere projecten van Belgian Smaak, en zij zorgt voor treffende foto’s.

Ashley’s fotografie is wereldwijd tentoongesteld als onderdeel van de campagnelancering voor Olympus Cameras. Daarnaast heeft ze verschillende prijzen ontvangen, waaronder de titel van Beste Nieuwe Bierschrijver, 2 jaar op rij, voor haar project getiteld ‘Humans of Belgian Beer’, geschreven voor Belgian Smaak. Dit project combineert fotografie en storytelling en werpt licht op de individuen binnen de Belgische bierindustrie.

One Comment Add yours

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *